W dzisiejszym Internecie obrażanie, znieważanie i ośmieszanie to stały krajobraz w komentarzach pod filmami, zdjęciami, postami, czy artykułami. Tymczasem powszechność hejtu i mowy nienawiści w sieci niosą za sobą konsekwencje nie tylko dla ofiar, ale także dla innych ich odbiorców, którzy oswajają się z przemocą w Internecie i funkcjonują w atmosferze przyzwolenia na nią.
W związku z tym
Szkoła Podstawowa w Starych Proboszczewicach wzięła udział w ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-profilaktycznej pt. „Nie hejtuję – reaguję”. Jest to projekt przeciwko cyberprzemocy, hejtowi i mowie nienawiści, realizowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę w ramach projektu dofinansowanego ze środków Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji..
W ramach projektu w klasach I-III oraz IV-VI zostały przeprowadzone zajęcia profilaktyczne z zakresu cyberprzemocy, hejtu oraz mowy nienawiści, ze szczególnym uwzględnieniem roli świadka w tych procesach. Kluczową kwestią walki z hejtem jest bowiem reagowanie na to zjawisko – a reagować powinny zarówno ofiary, jak i świadkowie hejtu. Dzieci podczas lekcji oglądały film, prezentacje, pracowały w grupach, dyskutowały konieczność podejmowania działania w sytuacji zetknięcia z cyberprzemocą m in. poprzez zgłaszanie krzywdzących treści administratorom stron czy udzielając wsparcie dla ofiary.
W wyżej wymienionych klasach został przeprowadzony szkolny etap Konkursu na najlepszy plakat, zwracający uwagę na problematykę cyberprzemocy. Do konkursu przystąpiło dwudziestu chętnych uczniów i uczennic. Plakaty (w kategorii klas I-III) Emilii Bartnickiej i Natalii Chęcińskiej oraz (w kategorii klas IV-VI) Nikoli Kajkowskiej i Dominiki Kajkowskiej zostały zgłoszone do udziału w etapie ogólnopolskim Konkursu. Wyniki zostały ogłoszone 3 grudnia, prace naszych uczniów, mimo wielu walorów, nie zostały wyróżnione.
Justyna Portalska